Leckék

Folyamatosan bővülő lecketárunkban jelenleg 34 leckét találsz.

Gyakorláshoz használj metronómot, hogy biztosan tartsd a tempót! Jó kannázást kívánunk!

A képesség benned van, hogy zenélj, mi abban segítünk, hogy ezt felismerd.

Tanulj velünk »

Alapok

Ha ütős hangszerrel foglalkozol, elsőként a hangszerből kihozható hangok képzésének néhány alapvető fajtáját kell megismerned. Miután megismertél és kigyakoroltál néhány ütést, ritmusba kell azokat foglalnod. Ezen az úton képes vagy megalapozni a játékodat és továbbhaladva nem okoznak majd problémát a kíséretek és szólók, ezek után pedig könnyedén veszed majd a különféle improvizációs tanokat. Mindent megtalálsz az alapok kategória alatt, melyre szükséged lehet a továbblépéseidhez, akármilyen irányt is kívánsz bevenni. Az egyszerű ütésektől az egészen bonyolult ütésekig és ritmusokig kalauzolnak el a leckék gyakorlatai. Ne sajnáld az idődet a jó alapozásra, hiszen minden további tudásod az általad elhelyezett alapköveken nyugszik majd. Tőled függ, hogy az építményed szilárdan fog-e állni, vagy időnkét meginog, netán összeomlik. Türelemmel és figyelemmel tanulj és gyakorolj.

Hangszerismeret tanfolyam

Ha beleszeretsz egy hangszerbe, akkor nem csak a rajta megszólaltatható muzsika érdekel, hanem az eszköz története és minden olyan dolog, vagy teendő, mely hangszereddel kapcsolatba hozható. Ha azonban még nem kötelezted el magad a kannával való játék mellett, csak egyszerűen tudni szeretnél egyet s mást erről a furcsa instrumentumról, akkor jó szívvel ajánlom Neked ezt a tanfolyamot.

Hangszerkezelés tanfolyam

Kézi hangszerről lévén szó, ahány ember annyi tartás és fogás. Az alapvető tartások között azonban csak apró eltérések fedezhetőek fel muzsikus és muzsikus között. Az elsődleges szempont egy népi hangszer esetében a kényelem és a könnyű használhatóság. A különféle tartási módok más és más játéktechnikai lehetőségeket kínálnak fel. Ismerd meg a különféle tartásokat, hogy kedved és igényed szerint tudj dönteni arról, hogy Te melyiket használnád legszívesebben.

Latin

Bossa kíséret tanfolyam

A számtalan latin ritmus közül talán a legfontosabb egy muzsikus számára a bossa nova ritmusvilágának megismerése. Ez a kifejezetten brazil muzsika a legnépszerűbb stílus a jazz zenészek köreiben. Keress csak rá erre a nevekre a neten és és egy kicsit mélyedj el az előadók és azok muzsikájában: Antonio Carlos Jobim, Luis Bonfa, Juao Gilberto, Stan Getz. A latin jazz irodalom nagy mesterei voltak ők, kiknek dalait és gondolkodásmódjait szinte minden ismert latin és jazz muzsikus átvette ilyen vagy olyan módon, kisebb vagy nagyobb mértékben. Az andalító bossa nova - mely nem más mint a lelassított, lenyugtatott szamba - a mai napig ott szól a brazil szórakozó helyeken az ott élők és az odalátogatók nagy örömére.

Szamba kíséret tanfolyam

Mint megannyi stílus, a szamba muzsika is afrikai gyökerekkel rendelkezik. Az Afrikából elhurcolt népek tánca és erőteljes ritmusokon alapuló gondolkodása köszön vissza ebben a stílusban. Ma már mindenki brazil muzsikaként ismeri, mely elterjedése óta változik, fuzionál számtalan más stílussal. Szinte kötelező a szamba lüktetését megismerni minden ütős hangszeresnek, még a kanna bűvölőknek is. A szamba alapritmusai egyszerűek, de rendkívül bonyolulttá és szinte felismerhetetlenné tehetik a különféle változatok és ritmus improvizációk. Érdemes tehát elmélyedni ebben a stílusban egy kicsit, mert nagyon sok mindent tehet hozzá a saját gondolatvilágunkhoz, nem is beszélve arról, hogy kanna kísérettel különlegesnek hatnak a szamba dalok.

Ütések

Egy hangképzést igénylő hangszernél nagy gondot kell fordítani a mozdulatokra, melyekkel előcsaljuk a különféle hangokat. Számtalan hangképzési mód létezik egy olyan hangszernél, ahol a muzsikus, vagy tanuló akaratára és kreativitására van bízva a hangszer megszólaltatása. A kannában rejlő hangszínlehetőségek tárháza szinte végtelen, de mielőtt elvesznél a lehetőségegek sokaságában, ismerd meg a hagyományos és a modern ütésfajtákat ebből a tanfolyamból.

Fenék ütések tanfolyam

A fenék ütések még nem igazán elterjedt hangszer-megszólaltatási módok a kannázók világában. A hangszer pedig minden részét felkínálja a megfelelő tartásban, de még azon kívül is, vagyis a hagyományos tartásban is rengeteg ütésfajtákat lehet megvalósítani. Több kanna megfelelő tartásával vagy összerögzítésével egy egész "bongó" sort lehet alkotni. A különböző "hangolású" fenékhangok pedig egyedülállóan szólnak, melyekkel akár komplett dallamokat is megszólaltathatunk. Tanfolyamunkban megismerheted e különleges játékmódot.

Száj ütések tanfolyam

A kanna szájának megütése eredményezi a hangszer egyik legjellegzetesebb ütését, a pengő basszushangot. A roma muzsikusok hagyományosan kétfajta ütést használnak a szájon, melynek tökéletes elsajátítása a kannázás legfontosabb teendőének egyike. Rengeteg ütés létezik azonban még a basszushang megszólaltatására. Haladj ebben a tanfolyamban leckéről leckére és tartsd be a sorrendiséget, majd a fogások megismerése után akár ki is találhatsz újabb megszólaltatási módokat. A videók hangját érdemes hifi berendezésre vagy jó minőségű fejhallgatóra irányítani, mert a basszus hangok csakis jó hangátvitel mellett szólalnak meg teljes hangszínükben.

Torok ütések tanfolyam

A kanna nyakának a belső részére mért ütéseket nevezzük torokütéseknek. Különleges hangzások helyszíne a torok, mely szinte felkínálja magát, mikor olyan ütéseket használunk, amikor valamelyik ütésnél az ujjak beleérnek a torokba. Jómagam akkor láttam nagy hasznát ezeknek az ütéseknek, mikor félkezes furulyán és kannán játszottam egyszerre. A modern kannázás egyik elengedhetetlen része a torok használata. A hagyományos tartások esetében kifejezetten hasznos, hiszen a basszushangokat játszó kéz komoly és gyors ritmikákat tud létrehozni a másik kézzel összehangolva. Tanuld meg ezt a különleges technikára épülő ütéslehetőséget, melyet ma még kevesen ismernek.

Váll ütések tanfolyam

A kanna válla kínálja fel a legegyszerűbb ütésfajtákat. Egy kongásnak vagy egy dobosnak nem jelenthet gondot játszani ezen a területen, hiszen a kezek munkája megegyezik a más ütőhangszereknél használt technikákkal. Mint ahogyan a kanna más részein, itt is számtalan hangszínt lehet előcsalogatni. Ismerd meg ezeket az alapvető hangképzési technikákat.